Skip Navigation or Skip to Content

Hoe voorkom ik een overval in mijn winkel?

In het kort

1. Stel huisregels op.
2. Wees alert en neem maatregelen, zoals een slimme winkelinrichting.
3. Maak afspraken over sleutelbeheer en het beheer van de kas en de kluis.
4. Train jezelf en jouw personeel.
5. Zoek de samenwerking op met Keurmerk Veilig Ondernemen.

Een overval raast door je winkel en is snel weer voorbij, maar de impact is enorm. Niet zelden gaat een overval gepaard met een levensbedreiging van je medewerkers op de winkelvloer en dat kan heel ontwrichtend zijn. Gelukkig kun je best het een en ander doen om de kans dat jouw winkel wordt overvallen, te beperken.

1. Huisregels

Met goed zichtbare huisregels bij de ingang van je winkel, ben je helder over welk gedrag wel en niet wenselijk is. Zo weten de klanten aan de zelfscankassa dat hun boodschappen gecontroleerd kunnen worden en scholieren dat ze niet als groep naar binnen mogen.

Voor je medewerkers zijn huisregels heel fijn, want dan kunnen ze bezoekers gemakkelijker aanspreken op ongewenst gedrag. Maak duidelijke afspraken met je medewerkers over hoe om te gaan met overtredingen door klanten.

Maak ook afspraken met de politie in jouw regio, het is prettig als je elkaar al een beetje kent wanneer er een incident plaatsvindt in je winkel. Als klanten de huisregels blijven overtreden, ondanks waarschuwingen van het winkelpersoneel, dan is er sprake van huisvredebreuk en bel je de politie.

2. Wees alert en neem maatregelen

Klanten met kwaad in de zin lopen vaak doelloos rond in de winkel, kijken veel rond en hebben meer aandacht voor de omgeving dan voor de producten. Deze klanten zijn het liefst ongezien, dus begroet je klanten bij binnenkomst en maak oogcontact.

Een slimme winkelinrichting helpt om goed zicht te houden op de bezoekers. Richt de zaak zo in dat je vanaf de kassa goed zicht hebt op de ingang en de rest van de winkel. Zorg dat de etalage zicht biedt op het interieur, zodat voorbijgangers kunnen zien wat binnen gebeurt. Zorg voor hulpmiddelen zoals spiegels, camera’s en alarmknoppen en check regelmatig of ze nog goed werken. Geef inzicht in je veiligheidsmaatregelen door opvallende stickers op deur en etalageruit. Bijvoorbeeld dat de kluis is voorzien van tijdvertraging en dat er nauwelijks geld zit in de kassa.

3. Sleutels en geld

De meeste overvallen gebeuren tijdens de opening en sluiting van een winkel. Maak duidelijke afspraken over het openen en sluiten van de zaak en over het beheer van kas en kluis. Zorg dat alle medewerkers goed op de hoogte zijn van de procedures, ook de parttime en invalkrachten.

Wijs, als dat mogelijk is, niet meer dan twee medewerkers aan die de sleutels en code mogen hebben van de toegangsdeuren en kluis. Gebruik sleutels die niet na te maken zijn en laat geen sleutels zitten in deuren, vitrines en kluizen.

Hou de kassa lade zoveel mogelijk gesloten en stimuleer pinbetalingen. Room de kassa regelmatig af, zodat er niet meer in zit dan wisselgeld. Zorg voor een afroomkluis, het liefst met tijdvertraging. Tel geld in een afgesloten ruimte, onzichtbaar voor klanten. Als je zelf geld naar de bank brengt, wissel tijdstip en route dan af. Neem het geld nooit mee naar huis. Beter kun je je geld laten transporteren door een professioneel bedrijf. Als je geldtransport met collega-winkeliers regelt, kun je de kosten delen.

Open en sluit de winkel altijd met z’n tweeën. Lijkt er iets niet in de haak als je wilt openen? Loop dan door en bel de lokale politie of 112. Controleer voordat je afsluit of er niemand is achtergebleven in de winkel.

4. Training

De gratis online cursus Laat je niet overvallen voor ondernemers en medewerkers in de detailhandel en horeca, informeert in 45 minuten over het voorkomen van en omgaan met agressie in je winkel. Aan de hand van situaties in filmpjes en op foto’s leer je hoe je het risico op een overval kunt verkleinen en hoe je het beste kunt reageren na een overval. Je kiest een reactie uit diverse mogelijkheden en je krijgt te zien hoe dat uitpakt. De training bestaat uit vijf korte modules en een toets, waarmee een certificaat behaald kan worden.

De 360 gradenvideo over overvallen, laat je in slechts een paar minuten deelgenoot zijn van hoe een overval werkt. Deze video is speciaal gemaakt voor winkelpersoneel, zodat ze beter begrijpen waar ze op moeten letten om te voorkomen dat ze slachtoffer worden van een overval.

5. Keurmerk Veilig Ondernemen

Binnen het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) werkt je winkeliersvereniging samen met de gemeente, politie en brandweer om de veiligheid in jouw winkelgebied te vergroten. Een adviseur veilig ondernemen van het CCV zet samen met de samenwerkende partners binnen jouw winkelgebied een ‘KVO-traject’ in gang. Met elkaar maak je dan een veiligheidsanalyse, je stelt een plan van aanpak op en ten slotte kun je een certificering aanvragen. Dan ontvangt het winkelgebied een eerste KVO-ster. Bij elke hercertificering komt er een ster bij, tot een maximum van vijf sterren.

Bent u geholpen met deze informatie?